Hudba v lekcích jógy - ano / ne?

29.08.2023

Hudební podkres se stal běžnou součástí jógových lekcích, zejména těch studiových. Jógoví lektoři často tráví více času přípravou toho nejlepšího playlistu než přípravou samotné lekce. A mně čas od času přistane v inboxu dotaz, zda hudba do jógových lekcí patří nebo ne. Přiznám se, patřím do obou táborů a hned Vám povím proč.

Ať je hudba tvůj lék ..

Z TRADIČNÍHO ÚHLU POHLEDU

Velice jednoduchou odpověď lze najít v Pataňdžaliho osmidílné stezce jógy neboli Aštangajóze (pozor, nejde o jógový styl). Ta v osmi bodech popisuje jednotlivé stupně jógy, kterými by měl student projít, aby dosáhl Samádhi, tedy pomyslného osvícení.

5. stupeň na této stezce se nazývá Pratjáhára a lze ho volně přeložit jako "vtažení smyslů dovnitř", neboli schopnost odpoutat se od rušivých vnějších vjemů, které na nás dnes a denně působí. Doma hraje televize, v práci rádio. Venku na nás blikají reklamní plakáty, na procházku si bereme sluchátka. Takovým rušivým vjemem tedy může být právě i hudba. Zkuste si spočítat, kolikrát za den zažijete pocit úplného ticha. Hádám, že takových momentů příliš nebude, zejména pokud žijete ve městě. Na stav ticha jsme si odvykli, proto si možná teď ťukáte na čelo, že hudbu považuji za rušivý element, přitom ji tolik z nás používá pro chvíle klidu a pohody.

Pratjáhára je úzce spjata s 6. stupněm, který se nazývá Dhárana neboli koncentrace. Teprve v momentě, kdy se odpoutáme od vnějších rušivých vjemů, jsme schopni se plně soustředit na procesy uvnitř našeho těla a na prožitky, které nám jóga doopravdy poskytuje. To poté vede k 7. stupni Dhjána - meditace. Z toho vyplívá, že meditací není proces soustředění se, ale právě často nepopsatelný pocit ticha a klidu, který i přes nepříznivé rušivé vjemy kolem nás jsme schopni alespoň na chvilku držet.

Z tradičního výkladu je tedy jasné, že se chceme vyvarovat jakýmkoliv zbytečným elementům, které by naši pozornost odváděly směrem ven a chceme naopak podpořit prostředí, které nám pomůže se dostat více do sebe.

Pokud se vydáte praktikovat jógu například do Indie, s hudbou v lekcích se s největší pravděpodobností nesetkáte. Stejně tomu tak bude u stylů, které právě vychází ze slov Pataňdžaliho jako je například Ashtanga jóga nebo Iyengar jóga. Na začátku a konci těchto lekcí se setkáte s mantrou, kterou "předzpívává" učitel, nejde ale o hudbu jako takovou, jako spíše o tradiční recitaci.

Z MODERNÍHO ÚHLU POHLEDU

Zvykli jsme si, že člověk moderní rád hledá zkratky. Z jógových lekcí se čím dál tím více stává "zážitek", který má usnadnit přechod z rušného dne do stavu úplného klidu. A protože na tento přechod zpravidla míváme relativně málo času, našli jsme si spoustu pomocníků jako jsou například různé aroma esence, vonné tyčinky, designové jógové podložky a samozřejmě hudbu, které nás rychleji přenesou do "stavu jógy". A nebudu lhát, já sama mám ráda, když vejdu do studia a úplně na mě dýchne "jógová" atmosféra. Je ale třeba mít na paměti, že všechny tyto externí vjemy jsou uměle vytvořené, aby nám usnadnili proces přechodu, neměly by nás ale dále rušit při praxi a odvádět naši pozornost od toho důležitého - tedy jógy samotné.

Všimla jsem si, že hudba v lekcích často pomůže studentům ke snadnějšímu uvolnění, protože když je úplné ticho, jsou z toho často nervózní. Nejnáročnější to bývá na začátku a na konci v závěrečné relaxaci. Jako vše je to ale o zvyku. V průběhu lekce nejsme tolik schopni vnímat hudbu v pozadí, protože se soustředíme na provádění pozic a správné dýchání. Spousta z nás se bojí ticha, protože jsme pak nuceni doopravdy poslouchat jen sami sebe a své myšlenky a pocity. Ale není to právě důvod, proč jógu praktikujeme?

Nedávno ke mně přišla studentka po praxi. Bylo to pro ni poprvé, kdy v lekci hudba v pozadí nehrála. Chtěla se podělit o pocit, který zažila. Její slova zněla přibližně takto: "To ticho v relaxaci bylo něco úžasného. Z počátku pro mě bylo hodně těžké se uvolnit a přijmout fakt, že nehraje hudba, ale potom mi přišlo, jakoby mě to ticho úplně objala a pomohlo k naprostému klidu".

Také se často stává, že studenti po lekci přichází a ptají se, co za skladbu nám to hrálo při Bojovníkovi II. nebo v relaxaci. Tam je tedy jasné, že proces vtažení smyslů dovnitř neproběhl, což ale nemusí být nutně špatně a nemusí být na vině samotná hudba. I jóga je proces a ne vždy jsme schopni se soustředit na 100%.


KDY MI HUDBA V LEKCÍCH DÁVÁ SMYSL

Zejména ve více relaxačních typech lekcí jako je Jin jóga nebo Restorativní jóga, může být hudební podkres důležitým prvkem k uvolnění. Zde je ale třeba mít na paměti, že hudba samotná může vyvolat emoce, které bychom v tu chvíli za normálních okolností neprožívali. Určitě to znáte, slyšíte smutnou písničku a hned si ji spojíte se smutnými emocemi. 

Moderní dynamické styly jógy zase vyžadují hudbu jako motivační prvek k udržení tempa. Tady zase pozor, ať se nám z jógy ale nestane Aerobic. 

Některá jógová studia (popřípadě Vaše domácí prostředí) jsou rušnější na provoz a hudba může pomoci přehrát ruch za okny nebo dveřmi.

KDY MI HUDBA V LEKCÍCH NEDÁVÁ SMYSL

Pokud musí lektor jógy hudbu překřikovat a nebo neustále odbíhat k reproduktoru měnit hlasitost nebo přepínat skladby, pak za mě nemá hudba v lekci co dělat, protože ruší nejen studenty, ale i lektora samotného, jehož pozornost je poté roztržitá. 

Když praktikujete sami a všímáte si, že si v lekci víc pobrukujete skladby místo pravidelného kontrolování dechu, potom hudbu raději vypněte, tedy samozřejmě v případě, že jste na podložku přišli praktikovat jógu a ne předstírat, že hrajete v muzikálu :))

A samozřejmě, smysl mi hudba nedává ani v případě, že opravdu toužíte praktikovat jógu bez jakýchkoliv "šidítek".


NENÍ HUDBA JAKO HUDBA - TIPY PRO LEKTORY JÓGY

Pokud se rozhodnete hudbu v lekcích pouštět, přináším několik tipů, které se mi za léta praxe osvědčily.

1) Hlasitost a kvalita hudby

Pokud učíte ve větších sálech, je nutné dopředu dobře rozvrhnout hlasitost hudby, abyste ji nemuseli překřikovat. Ideální je, pokud má sál naistalovanou profesionální aparaturu. Ne vždy to tak je, v tom případě doporučuji přenosný reproduktor (já například využívám značku JBL). Zamyslete se nad tím, aby první řada neohluchla, zatímco poslední řada nic neuslyší. Z osobní zkušenosti nedoporučuji pouštět hudbu pouze z telefonu, většinou to nepůsobí úplně dobře a zvuk není kvalitní.

2) Není hudba jako hudba

Každý lektor má své preference a je to tak úplně v pořádku. Já osobně nemám ráda skladby, ve kterých je příliš mnoho zpěvu. Je to dáno tím, že v lekcích hodně mluvím a popisuji a zpěv mě zkrátka ruší. Volím více neutrální skladby. Někteří lektoři mají rádi klasickou hudbu, jiní zase více moderní. Zkuste nakombinovat skladby tak, aby hezky ladily a nebylo to přeskakování všemi žánry. U oblíbených moderních skladeb hrozí, že si je budou lidé pobrukovat a nebudou se tedy schopni dobře soustředit. Mně osobně se kromě pouštění skladeb osvědčila také v pozadí se opakující mantra. Mám moc ráda dlouhou nahrávku mantry ÓM. Najdete ji na zde. Dolů také přidávám 2 své ukázkové playlisty pro dynamickou a relaxační lekci.

3) Předem vytvořený playlist

Pokud už na lekci pustím hudbu, nechci se o ni pak už nijak starat. Protože dopředu znám koncept své lekce, mohu si playlist poskládat dopředu. Přibližně vím, jak dlouho bude trvat úvodní relaxace, kdy se lekce zrychlí a kdy zase naopak zklidní. Vím, kolik času budu potřebovat na závěrečnou relaxaci. Díky tomu mohu volit skladby přesně tak, aby odpovídaly tempu mé lekce a já nemusela běhat k telefonu skladby přepínat. Možnost poskládat si skladby dopředu můžete  využít například na Spotify nebo Youtube. Je ale nutné si předplatit prémiové služby, aby Vám do výběru neskákaly reklami. Playlisty si poté můžete stáhnout a v lekci tak nemusíte být připojeni k internetu.

4) Povolení k přehrávání hudby

Věděli jste, že za přehrávání hudby na veřejnosti je potřeba platit poplatek společnosti OSA (https://www.osa.cz/)? Ten musí platit obchody a restaurace, stejně jako jógová studia a fitness centra. Ujistěte se, že má Vaše provozovna toto povolení a případně si pročtěte podmínky na webových stránkách.

5) Režim letadlo

Není nic horšího, než když Vám po krásné lekci začne v relaxaci zvonit telefon a překazí relaxační hudbu. Pokud pouštíte hudbu z telefonu, doporučuji nastavit si režim letadlo. V případě nutnosti nechat telefon dostupný si v nastavení telefonu zkontrolujte, že máte vypnutá upozornění a hovory, ať Vás v lekci nic nepřekvapí a nevyruší. 

6) Nebojte se ticha

Zejména začínající lektoři pouští hudbu především proto, aby zabránili "trapnému tichu". Prostor ticha ale může být důležitý pro prožití pozice / dechu / meditace Vašich studentů. Není nutné vyplnit slovem nebo hudbou každou vteřinu lekce. A pokud Vás trápí ticho v relaxaci, můžete hudbu pustit třeba až na závěr lekce nebo ji úplně nahradit například hrou na Koshi či jiný příjemný hudební nástroj.


Zda budete nebo nebudete hudbu pouštět je opravdu čistě na Vašem uvážení. Jak si můžete všimnout, patřím do skupiny ANO i NE zároveň. Osobně mám ráda lekce bez hudby, ale naprosto chápu, že spoustě studentům pomáhá a mají ji rádi (vyplívá to i z mého soukromého dotazníku). Proto se snažím nabídnou obě varianty, protože každá z nich má něco do sebe a nabízí plusy i mínusy. 

Ať už jste v roli studenta nebo lektora, nebojte se občas vyzkoušet i variantu bez hudby a vnímejte, jak na Vás působí, možná že teprve v tichu objevíte to pravé kouzlo jógy a odpovědi na své otázky.


A jaký názor na hudbu v lekcích máte Vy? Podělte se s ostatními.