Světový den duševního zdraví 10.10.

10.10.2020

Světový den duševního zdraví připadá na 10. října. Přichází tedy v období, které je pro mnoho z nás ve spoustě směrech náročné. Proč je důležité si připomínat důležitost zdraví nejen fyzického, ale i mentálního, se můžete přesvědčit sami. 

Doporučuji shlédnutí krátkého a výstižného videa s tipy, jak se s aktuálním obdobím vypořádat a své duševní zdraví jednoduše podpořit. Právě z tohoto videa budu čerpat v následujícím článku. 

Často, když nás přepadne náročnější období, začneme tíhnout k věcem, které pro nás nejsou zdravé. Děláme to z důvodu, abychom se cítili o něco lépe. Paradoxem ale je, že tyto věci přinesou jen velmi krátkodobou "úlevu" a ve výsledku je poté naše celkové rozpoložení mnohdy ještě horší. Šaháme po nezdravém jídle, alkoholu, trávíme čas u televize a Netflixu, uzavíráme se více do sebe a lenivíme. Jak se vypořádat s náročnějším obdobím lepším způsobem? 

Pohyb 

Začít den byť jen krátkým cvičením podpoří nejen zdraví fyzické, ale také nám přinese pocit dobré nálady. Vyrazit si na procházku, zacvičit si jógu nebo se jít proběhnout. Každá malá aktivita se počítá! Často totiž zapomínáme, že pohyb není nutný jen proto, abychom dobře vypadali a byli fit, ale také pomáhá proti stresu a udržuje nás v celkové pohodě. Zkuste se pohybovat více s radostí, bez nutnosti očekávat velké výsledky.

Vděčnost 

Občas věci přijímáme jako samozřejmost. Já sama těchto samozřejmostí měla donedávna ještě spoustu. Umět vyjádřit vděčnost i za běžné maličkosti je otázka praktikování. Co začít svou další jógovou praxi vyjmenováním 3 věcí, za které jste vděční? Zvládnete to? Slovo "děkuji" má v sobě neskutečnou sílu, pokud se používá správně. Já na konci své jógové praxe ráda děkuji za možnost zacvičit si. Můžete být ale vděčni i za zdraví, rodinu nebo třeba dobrou snídani. Umění vyjádřit vděk nám pomáhá časem vnímat více pozitivnější detaily. Učíme se být spokojenějším s tím, co prožíváme a máme. 

Spánek 

Ano! Budování správných spánkových návyků obecně zkvalitňuje to, jak se cítíme. Kolikrát jste slyšeli, že máte před spaním včas vypnout telefon a nepoužívat ho? Ruku na srdce, tento návyk může být pro spoustu z nás velkou výzvou. Stejné to je po probuzení. Sama se učím budovat návyk po ránu nechat telefon ležet stranou. Chci totiž svůj den začít více smysluplně, než kontrolováním e-mailu a čtením špatných zpráv. 

Sociální kontakt 

V horších časech často tíhneme k většímu uzavírání se do sebe. V době pandemie navíc máme jakékoli sociální činnosti ještě o něco více ztížené. Konečně nám ale mohou být sociální sítě a Internet k užitku. Nezapomínat na pravidelný kontakt s rodinou a přáteli nám může pomoci lépe snášet negativní situace. I když se na to zrovna necítíme. Lze si z toho udělat i příjemný rituál, možností určitě najdete spoustu. 

Emoce 

Umět se vyrovnávat s emocemi a nenechat se jimi zahltit a ovlivňovat je kapitola sama o sobě. Technika mindfulness učí k lepšímu rozeznání přítomného okamžiku a toho, jak se v tu chvíli opravdu cítíme. Je to určitá forma meditace, která je ale velmi dobře uchopitelná i pro méně zasvěcené jedince. Jednoduše řečeno pozorujete své emoce v určitých situacích. Slyšíte negativní zprávu: zavřeli se jógová studia! Před tím, než se necháte ovládnout vztekem a zahodíte telefon, zkuste chvíli pozorovat co se ve vás probouzí. Zkuste to přijmout jako emoce, které prožíváte, ale nenechte se jimi úplně pohltit. Pozorujte, jak na vás určitá emoce působí. Možná cítíte teplo v obličeji, stažený hrudník, nepříjemný pocit v břiše. Zkuste být raději v roli pozorovateli v takovéto chvíli a naučit se emoce lépe snášet tím, že se jimi nenecháte úplně ovládnout.

Zdraví fyzické i duševní jde ruku v ruce, učte se o ně pečovat. Nezanedbávejte se, ač vám to třeba bude připadat kolikrát zbytečné. Držím pěsti!