Jógová praxe proti zimní únavě

02.12.2019

Musím se přiznat, že hned jak sluníčko zmizelo z oblohy a přišel pochmurný podzim, okamžitě jsem se naladila na "slow motion" režim. Čím více úkolů jsem si dávala, tím více se mi toho nechtělo. Mým největším přáním se pomaličku stávala představa, že se jako medvěd pořádně najím a potom prostě půjdu nerušeně spát. Nebudu lhát, chvilku jsem s tou krásnou představou žila a přitom lék na tenhle podzimní nešvar jsem měla celou dobu při sobě! 

ZPOMAL!

To je celé kouzlo. Jednoduché a přitom tak těžké zároveň. Posledních pár týdnů jsem poctivě navštěvovala semináře relaxační jógy, prošla školením restorativní jógy, užila si několik hodin jinové praxe za cílem posbírat co nejvíce poznatků a hledat metody, které fungují. Také jsem pár seminářů a lekcí na toto téma uspořádala a do lekcí postupně nenápadně zařadila více odpočinku. Jako takový malý experiment. A byl to experiment opravdu krásný! Všechny tyto informace jsem si dala dohromady, a tak mám radost, že vám mohu ty nejlepší jógové tipy představit. 

1. ZASTAVENÍ A RELAXACE

Kolikrát se během dne nebo dokonce týdne zastavíte a uvědomíte si, jak se vlastně cítíte? Přitom i to je kolikrát to nejdůležitější. V momentě kdy cíleně uvolníme přepětí v těle, tak teprve poté se nám může podařit vnímat i své tělo a to, jak se cítí. Jestli není příliš unavené, bolavé, ztuhlé. Jestli jemu a tím i sobě nemůžeme nějak pomoci. Toto přepětí vzniká například hromaděním starostí, povinností, úkolů, rozdáváním pozornosti ostatním, spěchem a tak dále.

Jak na to?

Ideální je se položit, ale můžete i sedět, důležité je, ať se cítíte pohodlně a příjemně. Nebojte se použít pomůcky, vypodložit hlavu, kolena. Použít deku nebo polštář. Dát si relaxační polštářek na oči. Nezapomeňte ani na lehkou přikrývku, ať je vám teplo.  Až najdete vhodnou pozici, již ji neměňte. Zavřete si oči a vědomě začněte uvolňovat své tělo. Můžete to provádět s každým výdechem, postupovat od hlavy až k patě. Když cítíte, že je tělo bez většího napětí a stažení, začněte pozorovat, jak se cítíte. Bez hodnocení, bez vytváření souvislostí zkuste přijímat všechny informace, které se vám dostanou. Postupně můžete začít pozorovat dech, prohlubovat ho a prodlužovat. Pozorujte, jak se rozlévá ve vašem těle a vytváří více prostoru. Zůstaňte v pozici jak dlouho potřebuje, alespoň 10 minut. Pokuste se neusínat, pokud ale usnete, nic se nestane, i to může být to, co vaše tělo zrovna potřebuje. 

2. DECH 

Pokud praktikujete jógou, jistě vám neuniklo, že dech je silný nástroj, se kterým lze efektivně pracovat k našemu prospěchu. Využít ho můžete i k relaxaci. Najděte si dechovou techniku, která vám vyhovuje, nemusíte přitom hledat vůbec nic složitého. Pokud nechcete příliš experimentovat, postačíte si s hlubším dechem, který harmonizuje a zklidňuje tělo i mysl. Pokud jste běžně více ve spěchu, dýcháte pravděpodobně velmi povrchově, a proto i hluboký nádech a výdech pro vás bude plně dostačující. 

Jak na to? 

Posaďte se do pohodlného sedu, narovnejte záda a uvolněte ramena a obličej. Začněte pozorovat nádechy a výdechy, všímejte si jejich rytmu i hloubky, kam jste přirozeně schopni nadechnout. Postupně dech prohlubujte. Pokuste se prodloužit výdech. Nespěchejte, ať dech nezpůsobuje napětí ve svalech. Postupně slaďte nádech do stejné délky jako výdech. Snažte se zůstat u plynulosti a jemnosti, i když chcete dýchat více zhluboka. 

Postupně můžete přejít k plnému jógovému dechu. 

Mezi mé oblíbené dechové techniky na zklidnění patří Nádí Šodhána - střídavý dech nosními dírkami, zároveň se hodí na posílení dýchacích orgánů a pročištění.

"Poslouchej příběh, které ti dnes tvoje tělo vypráví."


3. JÓGOVÉ POZICE 

Občas není na škodu zpomalit i jógové pozice. Netvrdím, že je potřeba nutně opustit dynamickou praxi (to bych si jako lektorka vinyasa jógy protiřečila), ale za sebe doporučuji zařadit do praxe pár odpočinkových pozic a nebo dynamickou jógu stejnou měrou kompenzovat například jin jógou. Zvláště pro praktikanty dynamické jógy ze začátku nedává smysl zastavit se v pozicích i na několik minut a jen si tam tak hovět, ale jóga nás učí rovnováze a tuto rovnováhu potřebujeme najít i mezi dynamikou a jemností. Zvláště v tomto období můžete pocítit, že tělo nepodává takové výkony, jaké bychom si úplně přáli a nejlepší řešení, jak tomu čelit není zlobit se na sebe, ale dopřát si i odpočinek. Protože přeci jenom, jít na 90 minutovou jin nebo restorativní jógu, kde vystřídáte sotva 6 pozic a odškrtnout si tak svou jógovou praxi? To je můj medvědí sen! 

Jak na to? 

Vyhledejte ve svém oblíbeném studiu jemnou relaxační jógu, ať už je pod jakýmkoli názvem. Za sebe mohu v Praze doporučit studio Jógovna nebo Karma jóga, které mají fantasticky vybavené studio pomůckami, díky kterým bude praxe ještě větší radost. Jemnou jógu v teple si můžete zacvičit každý týden ve středu i se mnou v Domě Jógy na Vinohradech vždy v 15:40. 

Pokud ale nemáte možnost odskočit si do studia, postačí pár minutek doma, kdy stihnete alespoň 2 či 3 pozice. Pokud nemáte k dispozici bolster (velký vycpaný polštář), můžete použít i klasický polštář a místo cihliček třeba knížky. Buďte kreativní. 

Za sebe doporučuji velmi příjemnou pozici dítěte s oporou: klasické dítě, kdy je břicho vypodložené polštářem, na paty můžete položit deku, ať sedíte v měkkém a pod hlavu cihličku či deku. 

Krásně fungují i nejrůznější rotace a předklony. Pro inspiraci mrkněte na doporučená videa. V pozicích se obvykle setrvává několik minut, kdy je tělo vypnuté a odpočívá. Dlouhá výdrž zajistí maximální uvolnění svalů, šlach a jde i mnohem více do hloubky, kam se běžné protažení nedostane. Nevyžaduje se tedy žádný výdej energie. Pozice by vám ale neměly být nepříjemné a neměly by způsobovat bolest. 

 

4. DETAILY

Co mám ještě ke své podzimní a zimní praxi ráda jsou nejrůznější vonné olejíčky, nejlépe hřejivé. Já si je vyrábím smícháním přírodních olejů (mandlový, rakytníkový...) a k tomu pár kapek aroma olejíčku (např. Manufaktura). Aktuálně ujíždím na hřebíčku a jeho kombinacích. A také svíčky, které navodí atmosféru, nicméně to už je na každém z nás, jak si své prostředí zpříjemníme. 

ZÁVĚREM

Občas uháníme rychlostí blesku z jednoho dne do druhého, jedeme na auto pilota. I když si uděláme čas na jógu, často z ní pak rychle utíkáme plnit další naše cíle a úkoly. Netrpělivě vyhlížíme pár dnů, kdy budeme mít volno. Možná dokonce celý týden. Vyjedeme si na víkendový wellness a nebo dovolenou, ze které se ale kolikrát vracíme ještě více unaveni. Právě pro tyto chvíle tu jsou pro vás tyto tipy, jak jógou praxi využít k odpočinku i při náročnější dnech, i když máte jen chviličku. Jsou to právě tyto malé rituály, které pro sebe občas uděláme ať už jógou a nebo něčím jiným. 

Pokud jste dočetli až sem, moc vám děkuji za pozornost a pevně doufám, že vám článek alespoň trochu pomůže. Pokud máte své osvědčené tipy, neváhejte se s nimi podělit!