Jakou lekci si mám vybrat? Díl 1. - Hatha jóga

10.06.2019

Často se ptáte, jaká lekce je pro vás nejvhodnější, věřím, že vám tento mini seriál pomůže objasnit jógové názvosloví a usnadní výběr lekce.

V tomto seznamu lekcí se prioritně věnuji stylům, které já sama učím a popisuji je právě tak, jak je okusíte na mých lekcích. Je třeba mít na paměti, že každý lektor si lekce upravuje podle svého uvážení a styly jsou často promíchané. Proto se nelekněte, že vám některé lekce sednou více a některé zase trochu méně. Víc než kde jinde platí, že je nutné zkoušet různé možnosti. Zároveň z mé vlastní zkušenosti moc dobře vím, že i každý den je jiný, proto sama preferuji kombinovat různé styly podle nálady. Pojďme si tedy představit jógové názvy více do hloubky. Dnes začínáme s Hatha jógou.

HATHA JÓGA 

HA - mužská energie, THA - ženská energie, spojením těchto dvou slabik dostáváme ucelený systém jógy, který obsahuje vše, co v józe hledáme. Hatha jóga je často základ pro všechny další školy jógy, z tohoto důvodu považuji za důležité si její osvojit. 

Hatha jóga pracuje do hloubky s různými dechovými technikami (Pránájáma), učí lepší koncentraci a především intenzivně pracuje s jógovými pozicemi (Ásanami). Často ji doporučuji pro začátečníky, průběh lekce je totiž pomalejší, v pozicích se zastavujeme na delší dobu (5-10 dechů). Přechody mezi pozicemi jsou jednoduché, prioritně tu jde opravdu jen o samotné ásany. Hatha jóga je ale vhodná i pro pokročilejší studenty, kteří mohou díky většímu času a prostoru prohloubit dovednosti. Občas se setkávám s názorem, že je pro ně Hatha jóga nudná, opak je ale pravdou. Může totiž jít o velmi intenzivní praxi, která vyžaduje velkou dávku trpělivosti a pečlivosti. Začátečníci často používají modifikované varianty pozic a postupně zkvalitňují cvičení. 

Každý k józe přicházíme z jiného důvodu. V sedavé době hledáme aktivní způsob, jakým trávit volný čas. Přichází tedy i otázka, jestli je jóga obecně cvičením na snížení váhy a posílení (tvarování) těla. Má odpověď je ano, ale!

Hatha jóga je pomalejším cvičením, v pozicích se ale díky delším výdržím posilují velké svalové skupiny (nohy, střed těla, záda, paže i ramena) a tím se tvarují. To samo o sobě dle mého názoru pro zhubnutí nestačí a je třeba zařadit i aktivnější pohyb jako je například chůze. Nicméně, jóga vede k celkově lepší rovnováze vašeho těla i psychiky a to považuji za prioritu, pokud se snažíte o redukci váhy. Vše jde zkrátka přirozeněji, protože se budete cítit více v klidu a pohodě.

Pokud hledáte jógu z důvodu bolesti zad, což je nepřekvapivě jeden z častých důvodů, Hatha jóga vám může jednoznačně pomoci. Často se v jógových studiích setkáte i s lekcemi zaměřenými na zdravá záda, ty vybírají právě pozice z Hatha jógy.

Hatha jógu často vyhledávají aktivní sportovci (běžci, fotbalisté, hokejisté, plavci, tenisté..), kteří hledají vhodnou kompenzaci k přetíženým svalům. I těm tento styl prioritně doporučuji. Pravidelná jógová praxe může vyrovnat disbalance v těle, které vznikly přetěžováním některých částí a pomoci celkově zlepšit výkon. 

Jak lekci vedu? 

Má lekce začíná relaxací v sedě nebo leže. Tuto relaxaci kombinuji s praxí koncentrace (stažení smyslů dovnitř k sobě) a dechovým cvičením. Přes průpravné cvičení se dostáváme k pozdravům slunci, které často bývají součástí lekce. Pokračujeme stojnými pozicemi, poté pozicemi v sedě i leže s delší výdrží. Mezi pozicemi jsou zařazeny krátké pauzy, kde pozice doznívají a vy se učíte pozorovat reakci těla na cvičení. Do lekcí zařazuji i pozice pro posílení středu těla, který považuji za důležitý pro zkvalitnění samotného cvičení i osobního života. Závěr lekce je vždy veden do relaxace. 

Lekce jsou zvládnutelné pro začátečníky, každá pozice je dostatečně vysvětlena. Díky většímu prostoru v lekci nabízím různé varianty pozic, takže i pokročilí studenti si přijdou na své.

Komu lekci doporučuji

  • začátečníkům
  • lidem se zdravotním omezením, které jim ale nebrání v cvičení (jóga není léčba zranění) 
  • sportovcům hledajícím kompenzaci ke svému sportu
  • lidem s bolestmi zad a zatuhlými svaly 
  • studentům, kteří hledají prohloubení své praxe
  • lidem toužícím po relaxaci a odpočinku 
  • lidem ve velkém napětí a stresu
  • všem, kteří si na sebe chtějí udělat více času
  • všem, kteří si chtějí příjemně protáhnout a posílit svaly

Proč navštívit Hatha jógu

  • prohloubení základních jógových znalostí a dovedností 
  • osvojení dechových a relaxačních technik
  • pomalejší tempo lekce
  • snadné přechody z pozice do pozice 
  • větší prostor pro správné nastavení do pozice (například v případě zdravotních omezení) 
  • komplexní balíček všech částí jógy (dech, koncentrace, pozice, relaxace, meditace)
  • prohloubení trpělivosti a pečlivosti 
  • při pravidelné praxi lze vidět výrazné pokroky

Kam na Hatha jógu? 

  • Čtvrtek 11:20 - Dům jógy Chodov
  • Pátek 14:40 - Dům Jógy Vinohrady 
  • Sobota 8:50 - Dům Jógy Vinohrady