Jakou lekci si mám vybrat? Díl 3. - Power jóga

22.07.2019

V dnešním díle o jógových stylech si představíme spojení tradiční jógy s moderním fitness oborem. Power jóga, velmi populární styl a typ lekce. Věděli jste, že vlastně nejde o žádný oficiální směr jógy? Pojďme si tedy upřesnit, jak to s Power jógou vlastně je a co na vás na lekci čeká. 

POWER JÓGA

Jak bylo v úvodu řečeno, Power jóga vychází z klasické jógy. Na lekcích se tedy setkáte s tradičními pozicemi, pozdravy slunci i relaxací. V čem je tedy rozdíl? Power jóga je moderní styl, který vznikl až ke konci minulého století. Nejde tedy o úplně tradiční směr jógy jako takový a nevznikl v Indii. 

Jógové pozice jsou poskládány do dynamické sestavy a často obohacené o fitness prvky. Nemusí to tak být vždy, opět záleží na pojetí lektora. Někteří lektoři zařazují více klasického posilování, jiní kombinují jógu s pilates a někteří jen cvičí ve velmi rychlém tempu, přičemž se z jógy stává aerobní cvičení. Nelze říci, jak by vlastně lekce měla oficiálně vypadat, protože každý lektor si to převzal po svém. 

Některá studia Power jógu ani nezařazují do rozvrhu. Častěji se s tímto stylem setkáte ve fitness centrech. Už to nám malinko napovídá, že jde o ideální styl jógy pro všechny, kteří ještě nehledají v józe hlubší smysl a spíše touží po redukci váhy a zpevnění těla. Power jóga umí krásně rozproudit energii a tím vyplavit velkou dávku endorfinů. To způsobuje, že se po lekci cítíme více pozitivně naladěni s dobrým pocitem odvedené práce. Stále bychom ale měli mít na paměti, že jóga není jenom výkonnostní sport a je třeba dbát na správné nastavení pozic společně s dostatečným prodýcháním a vědomým pohybem mezi pozicemi. Jenom tak může být jakýkoli styl jógy "zdravý". 

Power jóga je často takovým přechodným můstkem od klasického cvičení k józe. Často se studenti bojí tradiční jógy, protože jim přijde nudná, zdlouhavá, pomalá. Zároveň se chtějí udržet v kondici. V takovém případě je Power jóga fajnovým nástrojem, jak se nenásilnou formou dostat do jógového světa dýchání, krkolomných pozic a možná i meditací. 

Jak lekci vedu? 

Upřímně řečeno, název Power jóga nemám sama moc ráda. Má lekce je vedena stylem Vinyasa jógy, o které jsem psala v minulém článku. Do lekce ale zařazuji více silové pozice, často s delší výdrží a také cílené posílení tak zvaného "coru", tedy středu těla, případně i jiné části těla. Na lekci se nesnažím o vysoké tempo, i přesto je lekce dynamická. 

Chápu, že lidé přicházející na Power jógu si přišli aktivně zacvičit, nicméně nikdy nevynechávám úvodní relaxaci s pozorností na prohloubení dechu a stejně tak nevynechávám ani závěrečnou relaxaci v délce minimálně 5 minut. Tyto části považuji za nezbytné ať jde o jakýkoli typ lekce. Mezi relaxacemi plyneme na vlně našeho dechu z pozice do pozice, někde se zastavujeme déle a někde zase méně. Mezi pozicemi posilujeme celé tělo ať už v rámci pozic a nebo v samostatných "blocích". 

Komu lekci doporučuji

  • studentům s alespoň částečnou praxí hatha jógy nebo minimální znalostí pozic 
  • ideálně lidem bez vážnějších zdravotních omezení 
  • všem, kteří hledají dynamický styl jógy
  • všem, kteří by rádi posílili svaly a zredukovali váhu 
  • všem, kterým nevadí se při cvičení zapotit 
  • všem, kteří hledají cestu k józe, ale zároveň si chtějí "dát pořádně do těla" 
  • všem, kteří potřebují uvolnit endorfiny a zmírnit stres  
  • všem, kteří chtějí více pozitivní energie 

Proč navštívit Power jógu

  • buduje sílu zároveň s pružností těla 
  • pomáhá redukci váhy a posílení svalstva 
  • zlepšuje fyzickou kondici a zdraví těla 
  • pomáhá rozproudit energii v těla 
  • přináší uvolnění a zmírnění stresu