Jakou lekci si mám vybrat? Díl 2. - Vinyasa jóga

16.06.2019

foto: Yoga Karlín 

V minulém díle jsme si představili Hatha jógu, která tvoří pevný základ pro další jógové styly a školy. Dnes si představíme Vinyasa (vinjása) jógu, pro mě aktuálně nejčastěji praktikovaný styl jógy v mé osobní praxi. Čím si mě získala a co se za tímto divotvorným názvem vlastně schovává? Čtěte dále a uvidíte sami. 

VINYASA JÓGA

Plynutí na vlně dechu, meditace v pohybu, souznění těla a pohybu. Najdete mnoho přívlastků, jakými lze ve stručnosti vinyasa jógu představit. Tento dynamický styl jógy v sobě ukrývá 3 pevné základy, na které se v praxi soustředíme a učíme přijímat jako přirozené, a to sice spojení dechu (pránájáma), pohybu (ásana) a plné koncentrace neboli upření pohledu (drišti). Toto spojení vytváří kompletní balíček, díky kterému můžeme při pravidelné praxi vinyasa jógu opravdu nazvat meditací v pohybu, protože neexistuje nic jiného než jen vaše tělo v pohybu, zvuk dechu (nejčastěji se zapojuje dech udždžají) a odpoutání od času i prostoru kolem vás.

Tento dynamický styl jógy je charakteristický svými plynulými přechody mezi jednotlivými pozicemi (chaturanga, pes s hlavou nahoru a pes s hlavou dolu), které propojují jednotlivé jógové "sestavy" pozic. Vinyasa jóga nás učí sladit pohyb a dech, najít ladnost, ale i sílu a udržet si pozornost u svého těla. Dýchání a pohyb společně s dynamickým střídáním jógových pozic doslova rozproudí krev v těle, proto je vinyasa vhodným stylem pro ty, kteří se rádi hýbou a nevadí jim se na lekci zapotit. 

V minulém článku jsme rozebírali, jestli je možné díky józe zredukovat váhu. Vinyasa jóga je většinou vedena dynamicky a jsou v ní zařazeny i náročnější pozice a posilovací sekvence. Díky tomu jde o styl, při kterém je možné i zredukovat váhu a výrazně posílit svaly na celém těle. Opět ale platí, že záleží i na dalších aktivitách a stravovacích návycích. 

Často se na lekcích objevují úplní začátečníci. Nemám s tím osobně žádný problém, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že si lekci nemohou naplno užít, protože lekce je většinou v rychlejším tempu a pozice se už nevysvětlují do detailu. Lze se v lekci přizpůsobit, ale je možné, že díky nedostatečné praxi a náročnějším pozicím může hrozit zranění. Nerada bych odstrašila nováčky, ale doporučuji navštívit alespoň pár lekcí hatha jógy anebo jógy pro začátečníky pro osvojení základních pozic a pozdravů slunci. 

Jak lekci vedu?

Každá lekce začíná nácvikem dechu a zpřítomněním v relaxační pozici. Občas zařazuji na začátek lekce krátkou meditaci. Následně se přes průpravné pozice přechází k pozdravům slunci, které jsou velmi charakteristické a také důležité pro připravení těla. Pozdrav slunci vyjadřuje základ, kde se učíme sladit nádech i výdech vždy s jednotlivým pohybem, na to se poté krásně navazuje sestavami jógových pozic, ve kterých se na kratší čas zastavujeme (nejčastěji 5 dechů). V dynamických lekcích může jít i o náročnější pozice. Pozice ve stoji poté střídají sekvence na posílení středu tělu, kterému věnuji v lekcích větší pozornost, dále záklony, pozice vsedě, leže, klasicky se končí inverzními (obrácenými) pozicemi, ale nemusí to tak být vždy. Na úplný závěr lekce se odměníme zaslouženou relaxací. 

Často lekce zaměřuji na jeden určitý prvek, může se jednat o protažení kyčlí, ramen, posílení středu těla, záklony, ale stejně tak i téma jako je detoxikace, hledání lehkosti, sebedůvěry, radosti z pohybu, sebevědomí apod. Díky tomu se stává, že žádná lekce není stejná, ale pokaždé se setkáte s jinou skladbou pozic a náročností. Některé mé vinyasa lekce jsou jemnější, některé zase naopak velmi dynamické. Zkrátka v možnostech se tu meze nekladou. Právě z toho důvodu mám tento styl natolik ráda, protože v něm mohu částečně realizovat svou kreativitu a aktuální rozpoložení. 

Komu lekci doporučuji

  • studentům s alespoň částečnou praxí hatha jógy nebo minimální znalostí pozic a především pozdravů slunci 
  • všem, kteří hledají dynamičtější styl jógy
  • všem, kteří hledají aktivnější relaxaci 
  • všem, kteří mají plnou hlavu starostí, povinností a myšlenek 
  • všem, kteří se bojí, že by se na "klasické" józe nudili (tady se rozhodně nudit nebudete)
  • lidem, kteří by rádi na józe zredukovali váhu a výrazně posílili svaly 
  • všem, kterým nevadí se při cvičení i zapotit 

Proč navštívit Vinyasa jógu 

  • buduje sílu i pružnost našich svalů 
  • zlepšuje celkovou inteligenci, dovednosti a ladnost těla a pohybu 
  • zlepšuje fyzickou kondici a posiluje zdraví
  • pomáhá rozproudění energie v celém těle 
  • díky plné pozornosti k pohybu a dechu je větší šance odpoutat se od všeho kolem nás a opravdu se dostat do stavu "meditace" 
  • učí nás vnímat a uvědomovat si dech 

Kam na Vinyasa jógu 

  • Pondělí 7:30 - Yoga Karlín (středně dynamická lekce)
  • Pátek 15:45 - Dům jógy Vinohrady (náročná lekce)
  • Sobota 10:00 - Dům jógy Vinohrady (středně dynamická lekce)
  • (nepravidelně podle rozvrhu) Neděle 10:30 - Yoga Karlín (90 minut dynamická lekce)